De_schietsport - SV Diana Den Haag

KNSA gecertificeerd
KNSA gecertificeerd
Sport schieten. Wat is dat?
Schieten, mits dit uiteraard veilig gebeurt, is vooral leuk. Voor mensen die niet bekend zijn met de schietsport is het niet altijd gemakkelijk om schieten als een sport te zien. Schieten is uiteraard niet te vergelijken met actiesporten zoals voetbal, volleybal, tennis en dergelijke; het is immers een concentratiesport. De concentratie en zelfbeheersing die een schutter bij elk schot dient op te brengen is bijzonder hoog. Ook is het voor iedere schutter van belang om over een goede, algemene lichamelijke conditie te beschikken. Schieten brengt namelijk niet alleen mentale, maar ook fysieke vermoeidheid met zich mee.

Techniek, zelfbeheersing en concentratie in combinatie met een goede algemene lichamelijke basisconditie zijn van belang in de schietsport. Leeftijd speelt in mindere mate een rol. Schieten is een individuele sport: de schutter zelf is verantwoordelijk voor zijn resultaten. Iedere schutter is daarom ook zijn eigen, grootste tegenstander. Met training, doorzettingsvermogen en goed materiaal is iedereen in staat om een redelijk niveau te behalen.
Schiet disciplines
  • Klein Kaliber Pistool schieten (KKP)
Klein kaliber pistool schieten (KKP) is voor veel schutters de opstap tot het groot kaliber pistool schieten (GKP). Het schieten met een KKP of KKR (klein kaliber revolver) heeft meerdere voordelen. Zo is de aanschaf prijs van munitie vele malen lager dan die van groot kaliber munitie. Daarnaast is de opslag en terugslag van het wapen bij het schieten, beduidend lager. De wetgeving eist van (aspirant) leden dat gedurende een bepaalde periode (fase afhankelijk) alleen met KKP, KKR of klein kaliber geweer (KKG) geschoten mag worden. Na deze periode mag de schutter overstappen naar groot kaliber.

• Klein Kaliber Geweer schieten (KKG)
Het klein kaliber geweer schieten is qua wetgeving gelijk gesteld aan het klein kaliber pistool of revolver schieten. Dit houdt in dat een aspirant- of beginnend lid met een klein kaliber geweer mag schieten. Met een klein kaliber geweer kan staand, liggend en knielend geschoten worden. Voor iedere schiethouding zijn aparte disciplines.

Bij de discipline KKG bestaan er ook klein kaliber geweren in semiautomatische uitvoering. Semiautomatische wapens beschikken over een magazijn van waaruit, na het afvuren van een schot, automatisch de volgende patroon in de kamer wordt geladen. Men hoeft dus niet zelf een nieuwe patroon te plaatsen of te grendelen. Deze uitvoering mag door een aspirant- of beginnend lid pas in een later stadium gebruikt c.q. aangeschaft worden.

• Groot Kaliber Pistool/Revolver schieten (GKP/GKR)
Groot kaliber pistool/revolver schieten (GKP/GKR) is voor veel schutters een flinke stap als ze gewend zijn om klein kaliber te schieten. De opslag en terugslag van het wapen is namelijk veel heftiger, de richtmiddelen zijn vaak niet of slechts beperkt verstelbaar. Daarnaast is ook de aanschaf van een GKP of GKR evenals de munitie aanmerkelijk duurder.

Ben je eenmaal zover dat je een eigen groot kaliber handvuurwapen mag aanschaffen, dan zijn de mogelijkheden bijna onbeperkt. Een juiste keuze maken, waar je uiteindelijk goed mee kunt schieten, is een leuk en interessant proces van zoeken. Binnen de vereniging is een ruim assortiment groot kaliber wapens aanwezig. Onze leden zijn graag bereid je te adviseren.

• Groot Kaliber Geweer schieten (GKG)
Het groot kaliber geweer schieten (GKG) is vaak het einddoel van een geweerschutter. Voor deze discipline is eigenlijk een schietbaan nodig van 100 meter. Deze banen huren wij bij sv OKK in Wateringen. Op onze locatie in Wassenaar hebben we 50 meter banen, waar ook met GKG geschoten wordt.

• Luchtpistool (LP)
Het luchtpistool (LP) schieten wordt binnen onze vereniging niet veel beoefend. Als je de grondbeginselen van luchtpistool schieten al onder de knie hebt, dan is de overstap naar de techniek van KKP en GKP niet zo groot. De vereniging beschikt niet over een LP verenigingswapen.

• Luchtgeweer (LG)
Luchtgeweer (LG) schieten is een relatief goedkope tak van de schietsport. Hierdoor wordt het lucht schieten door enkele leden er vaak bij gedaan om te oefenen. De discipline LG doe je officieel over een afstand van 10 meter. In zittende of liggende houding, met een optisch richtmiddel, is het heel uitdagend en leuk om op 25 of 50 meter te schieten. Met de duurdere geweren op perslucht wordt zelfs op 100 meter geoefend. De meest gebruikte kalibers zijn 4,5 mm (kaliber .177) en 5,5 mm (kaliber .22).
Interessante links
Schietvereniging sv Diana, Dr. Mansveltkade 3, 2242 TZ Wassenaar